تاریخ اسلام تحلیلی

تحلیل تاریخ گذشته به انسان قوه ی بصیرت می دهد

تاریخ اسلام تحلیلی

تحلیل تاریخ گذشته به انسان قوه ی بصیرت می دهد

پیمان های پیامبر صلی الله علیه وآله شماره 2

سه شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۷:۳۵ ب.ظ

پیمان عمومی 
یکی از اقدام های رسول خدا در آغاز هجرت، انعقاد قراردادی میان مهاجران و انصار بود که در آن از یهود هم فراوان یاد شده است. با وجود اهمیت فراوانی که تاریخ نویسان متاخر برای این پیمان نامه قایلند و آن را از شاهکارهای دولت مدینه می دانند، مورخان اولیه چندان اهمیتی به آن نداده و به نقل آن همت نگماشته اند. تنها ابن هشام متن آن را از ابن اسحاق روایت کرده و ابوعبید معاصر ابن هشام هم در کتاب الاموال آن را آورده است.


اما متاسفانه مورخان و شرح حال نویسانی همچون ابن سعد، ابن خیاط، بلاذری، یعقوبی، طبری و مسعودی اشاره ای به آن نکرده اند. گر چه روایت ابن اسحاق و ابو عبید با قدمتی که دارند برای ما ارزشمند است ولی در صورت تعدد روایات و برداشت های سیره نویسان بعدی، امکان تحلیل بیشتری در جزئیات قرار داد وجود داشت. 
متن این پیمان که ابن هشام آن را قبل از داستان برادری مهاجران و انصار آورده، طولانی است. در این جا به بخش هایی از آن که مورد نظر است توجه می کنیم:

 ابن اسحاق گوید: رسول خدا بین مهاجران و انصار نوشته ای امضا کرد و در آن با یهود پیمان بست. آنان را بر دین و اموالشان تثبیت کرد و به سود و زیان آنان شرایطی مقرر فرمود بسم الله الرحمن الرحیم این نوشته ای است از محمد پیامبر بین مسلمانان قریش و یثرب و کسانی که به ایشان ملحق شوند و به همراهشان جهاد کنند.آنان ملتی واحد را تشکیل میدهند. بنی عوف، بنی ساعده، بنی حارث، بنی جشم، بنی نجار، بنی عمرو بن عوف، بنی نبیت و بنی اوس هم بر رسوم پیش از اسلام باقی اند...هر یهودی از ما پیروی کند یاری می شود و با دیگر مسلمانان مساوی است. بر او ستم نمی شود و دشمنش یاری نمی شود...یهود هنگام جنگ همراه مسلمانان هزینه جنگی را می پردازند. یهود بنی عوف و بندگانشان با مسلمانان در حکم یک ملتند. یهودیان دین خود را دارند و مسلمانان دین خود را، اما هر که ستم کند خود و خانواده اش را به هلاکت خواهد انداخت. برای یهودیان بنی نجار، بنی حارث، بنی ساعده بنی جشم، بنی اوس، بنی ثعلبه، جفنه بنی ثعلبه و بنی شطیبه همان حقوق بنی عوف ثابت است. نزدیکان ایشان هم از این مزایا برخوردارند. کسی بدون اجازه محمد (ص) از این مجموعه بیرون نمی رود. از قصاص جراحتی کوچک هم گذشت نخواهد شد. هر که دیگری را ترور کند خود و خانواده اش را در معرض ترور قرار داده مگر این که به او ستم شده باشد. یهودیان و مسلمانان هزینه جنگ را به سهم خود می پردازند. قریش و دوستانشان پناه داده نمی شوند. اگر کسی به مدینه حمله کرد همه دفاع خواهند کرد. یهود اوس و موالی شان نیز از این حقوق برخوردارند.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۵
سید عبد الرضا

نظرات  (۲)

۰۴ خرداد ۹۷ ، ۰۱:۰۷ فرزند انقلاب
مفید بود ممنون

باید سرلوحه ی دولت ها باشد که...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی